کد خبر: ۲۶۹۳۲
|
۱۴ فروردين ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰

توسعه علمی و فناوری کشور در سایه حمایت از دانش‌بنیان‌ها| دانش‌بنیان‌ها همچنان در پیچ و خم مشکلات

یک کارشناس اقتصادی اقتصاد گفت: یک کشور زمانی شکوفا می‌شود که بستر برای نوآوری و حضور دانش‌بنیان‌ها در بازار‌های رقابتی جهانی فراهم و موانع کلیدی از سرراه آن‌ها برداشته شود.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» به نقل از تابناک، موضوع دانش‌بنیان‌ها و تاثیر آن‌ها در اقتصاد و زندگی مردم طی سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است به گونه‌ای که دانش‌بنیان‌ها از سوی رهبر انقلاب مورد توجه قرار گرفته است و ایشان تأکید دارند که باید از این شرکت‌ها حمایت اساسی صورت گیرد.

در همین راستا بسیاری از کارشناسان اعتقاد براین دارند که این شرکت‌ها زمانی می‌توانند پله‌های پیشرفت و ترقی را بپیمایند که تمام موانع و مشکلات سر راه آن‌ها برداشته شود. متاسفانه موقعی که به سراغ شرکت‌های دانش‌بنیان می‌رویم اکثر این شرکت‌ها اذعان براین دارند که به دلیل نبود حمایت اساسی و بروکراسی اداری، مشکلات بیمه‌ای و مالیات نتوانستند مسیر توسعه را طی کنند.

میلاد حسینی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به نقش کلیدی دانش‌بنیان‌ها در رونق اقتصادی اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در اکثر کشور‌ها تاثیر بسزایی در توسعه اقتصادی و ارائه خدمات در تمام بخش‌ها دارند. کشور‌های خارجی برای اینکه این شرکت‌ها به نتیجه برسند از آن‌ها حمایت‌های کلانی را انجام می‌دهند این در حالیست که در کشور ما این شرکت‌ها نه تنها حمایت نمی‌شود بلکه مشکلاتی را برسراه آن‌ها ایجاد می‌کنند.

وی تصریح کرد: اقتصاد یک کشور زمانی شکوفا می‌شود که بستری برای نوآوری و حضور دانش‌بنیان‌ها در بازار‌های رقابتی جهانی فراهم شود. شرکت یا موسسه دانش بنیان، مجموعه یا سیستمی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده به ویژه در تولید نرم افزار‌های مربوط تشکیل می‌شود.

حسینی گفت: این کسب‌وکار‌ها در تبیین و مدل‌سازی فرایند‌های تولید، تحقیق و توسعه، غنی سازی علمی و فنی، آموزش، پرورش و توسعه انسانی، انتقال دانش و انتشار نوآوری در کشور نقش مهمی ایفاء می‌کنند. در کسب‌وکار‌های دانش بنیان، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال، متناسب با ظرفیت نوآوری بوجود آمده تحقق می‌یابد. بدین معنی که نتایج بدست آمده تحقیق و توسعه به طور پیوسته از طریق سرمایه‌گذاری به محصول و یا سیستم‌های نوین تبدیل می‌گردد و دسترسی به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری برای کارآفرینان و پژوهشگران افزایش یافته، و این عامل مهمی در ایجاد نوآوری و بهره برداری از توان فناوری در اقتصاد ملی است.

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی